arrow-left Vissza

Falugyűlés: origóban a közlekedés

Falugyűlés: origóban a közlekedés
Önkormányzat
2025. április 16.
Szinte valamennyi hozzászólás érintette az április 14-ei környei falugyűlésen a közlekedést, az elviselhetetlen forgalmat, a falun áthaladó, fát szállító kamionok jelentős számát, gyorshajtást.

A falugyűlésen elsőként Tirhold Kármen, a Német Nemzetiségi Önkormányzat Környe elnöke számolt be az eltelt esztendő legfontosabb eseményeiről, eredményeiről, és az idei tervekről. Mint elhangzott, annak érdekében, hogy lépést tartsanak a fiatalabb korosztállyal, igyekeznek megújítani a rendezvényeiket. Az általános iskolával való kiváló kapcsolatnak köszönhetően a pályaorientációs nap keretein belül az egész alsó tagozat megismerkedhetett a tájházzal, a mesterségek udvarával, és a Környei Vackor Óvoda apróságai is évente többször tesznek látogatást a tájházban. „Úgy érzem, ez az év azt is megmutatta, hogy milyen erős a felelősségtudat bennünk. Felelősséget vállaltunk egymásért, a településért, múltunkért és örökségünkért, és ami talán a legfontosabb, a közös jövőnkért, gyermekeink és unokáink jövőjéért.” – fogalmazott az elnök, részletesen ismertetve a programokat, a búcsút, a hagyományőrző disznóvágást, a húsvéti barkácsolót és tojásfa állítást, a húsvéti kerepelést, a Tavaszi dalostalálkozót, májfaállítást, a Pünkösdi Vigasságokat, Kitelepítési megemlékezést, Bornapot, kukoricafosztást, a Kürbis schnitzer-t, a Márton napi vigasságokat, a Weihnachtsbäckereit és a Mézeskalács kiállítás. Idén új programként fánkfesztivált rendeztek, valamint ismét megtartják a sváb ételkóstolót, és nyárra szalonnasütést, beszélgetős, tábortüzes esteket terveznek.

(Tirhold Kármen elnök beszámolója teljes terjedelmében a csatolt dokumentumban elolvasható.)

Tavaly 488 millió forintos állami hozzájárulás érkezett Környére, idén 567 millió, ugyanakkor, míg az elmúlt évben a falu adófizetési kötelezettsége 578,5 millió volt, ebben az évben 762 millió – hangzott el a falugyűlés további részében Beke Lászlótól. A polgármester is részletesen tekintett vissza 2024 főbb történéseire, fejlesztéseire, valamint ismertette az idei terveket.

A 2024. évi költségvetési kiadások tervezett előirányzata 6 milliárd 860 millió forint volt, ebből az általános tartalék összege 734 millió.

Egy éve, 2024. húsvétján adta át az önkormányzat az újonnan épült két bölcsődei csoportszobát, így a Vackor Óvoda és Bölcsőde már 4 bölcsődei csoporttal és 7 óvodai csoporttal várja a gyermekeket.

A falu elnyert pályázattal rendelkezik útépítésre, melyből az Április utca és a Környei Ipari Park között vegyeshasználatú út és kerékpárút építése valósulhat meg. A fejlesztés során a 3,5 méter széles aszfaltos út épül Környe és Tagyospuszta között, melyet mezőgazdasági gépek, kerékpárosok és gyalogosok használhatnak majd, hasonlóan a Környe és Kecskéd közötti úthoz. A fejlesztéshez kapcsolódva épül meg egy kerékpárút szakasz a tagyosi kereszteződéstől a Bridgestone körforgalomig az országúttal párhuzamosan. Ennek a fejlesztésnek a segítségével az ipari park környei oldala közvetlenül is megközelíthető lesz kerékpárral.

Az elmúlt év legnagyobb értékű beruházása a sport épületének felújítása és bővítése volt 650 millió Ft-ból. Ennek eredményeként 8 öltözőt, bemelegítő termet, szaunát és klubhelyiséget használhatnak a sportolók. Elkészült a sporttelep kerítése, amely leválasztja a sportpályákat a játszótértől és a sörfesztivál helyszínétől. Ehhez kapcsolódva egy új bejárati kapu is megépült.

Környe egyik gyöngyszeme a tóparti sétány, mely már 15 éve teszi lehetővé a tó körüli sétát. Ezért indokolt volt a zúzottköves burkolat felújítása, illetve a sétány melletti megöregedett, elkorhadt padok cseréje. A tóparti padok mellett a falu más gyalogútjai mellett is pótolták a megsérült, vagy eltűnt padokat.

2024 fontos fejlesztése volt a közvilágítás korszerűsítése, a közvilágítási lámpatesteket LED lámpákra cserélték, a beruházás kevesebb, mint öt év alatt térül meg, a korábbi, majdnem 76 000 kWh/évről 40 ezer kWh/évre csökken a fogyasztás.

A polgármester az idei büdzséről elmondta, hogy bevételi oldalon 3.839.667.434 forinttal terveztek, melyet a 2024. évi maradvány 4.729.145.667 Ft-tal egészít ki, így összesen 8.568.813.101 forint áll rendelkezésre.

A beruházási és felújítási kiadásokra, és tartalékképzésre (településfejlesztésre) a tervezett források 76 %-át irányozták elő, a központi költségvetésbe a bevételek majdnem 20%-át kell befizetni, ami nem tartalmazza a versenyképes járások programba fizetendő önkormányzati támogatást és az áfa fizetési kötelezettséget.

A kiadások tervezett előirányzata 8.568.813.101 Ft, ebből az általános tartalék 1 milliárd 532 millió forint.

Környebányán két képviselő társunk tartott fogadóórát, melynek felvetéseit eljuttatták a testület többi tagjához, és a felvetett problémákat, javaslatokat bizottsági ülésen átbeszéltük. Amelyek orvosolhatók a jelenlegi szabályrendszer szerint, azoknak a megoldását megkezdtük. Ilyen volt például az országos közút mellett kialakított két méter széles murvás járda felújítása, a közterületekre kiengedett szennyvíz ügyében megindultak az eljárások. Hetente az önkormányzati kisbusz beszállítja azokat, akiknek nincs autójuk, és boltba, gyógyszertárba szeretnének eljutni, illetve rendezvényeken szeretnének részt venni és nem tudják megoldani a bejutást. Azért, hogy ez a leghatékonyabb legyen felkértünk egy helyi lakost, aki koordinálja a kisbusz igényeket – reagált a polgármester a környebányaiak által jelzett igényekre.

Mint mondta, a fogadóórán az is felmerült, hogy jó lenne, ha a Környebányán működő vállalkozások adóforintjait erre a településrészre forgatná vissza az önkormányzat. Tavaly Környebányáról a magánszemélyektől, vállalkozóktól összesen 5 705 900 Ft érkezett a falu „kasszájába”, a településrészre összesen 32 662 521 Ft-ot fordított az önkormányzat. Az összeg nem tartalmazza az intézmény- és ellátórendszer üzemeltetéséhez kapcsolódó kiadásokat – szögezte le.

A településrészen élők azt is felvetették, hogy a jelenleg nem lakóövezeteket átsorolhatná az önkormányzat hétvégi házas, zártkerti, illetve üdülő övezeti belterületbe. „Ezt település szinten kezelni szinte lehetetlen, egyes utcákra alkalmazni pedig igazságtalan. Például, ha kiválasztanánk egy utcát, amely ilyen övezetbe tartozik és kiépítenénk a közvilágítást, akkor a többi utca lakói joggal kérdezhetnék, hogy náluk miért nem tesszük meg?” – emelte ki a polgármester, az arányok szemléltetésére pedig a következő példát hozta: jelenleg a faluban a lakóövezet nagysága 157 hektár, az olyan övezetek összterülete pedig, ahol építmény helyezhető el, 296, majdnem a kétszerese.  A 8 hektáros Bajcsy lakópark közművesítése meghaladta az 500 millió forintot úgy, hogy a gerincvezetékek a terület mellett találhatóak. Könnyen ki lehet számolni, mennyibe kerülne egy 300 hektáros lakóövezet jogszabályoknak megfelelő infrastruktúrával való ellátása. A szorzószám 37 szeres!

Környebányán a közvilágítás fejlesztésére megoldásként javasolta a Környe nem lakó övezeteiben eddig már több helyen (például Homokdűlő) alkalmazott együttműködést, amikor a lakók építtették ki a szolgáltatóval a közvilágítást, s azt az önkormányzat átvette üzemeltetésbe.

Irtáspusztai lakosok kérésére is reagált a polgármester. Ők azért fordultak az önkormányzathoz, mert gyalog, kerékpárral az oroszlányi út hatalmas forgalma miatt nehéz bejutni a faluba. Az önkormányzat úgy döntött, hogy megterveztetjük, és amint lehetséges megépítjük azt a gyalogos-kerékpáros utat, amely segítségével Irtáspusztáról biztonságosan be lehet jutni Környére azoknak is, akik nem autóval közlekednek – jelentette be.

A Béke lakótelep környezetrendezésére is tervet készíttettünk, hogy a jelenleg is szép zöld környezet megújuljon, és komfortosabb teret biztosítson az ott élőknek. A fejlesztést az is indokolja, hogy a lakosok az elmúlt év során többször is jelezték az önkormányzat felé: a szabálytalan, zöld területen lévő parkolás gondot okoz, több padot szeretnének – folytatta, s mint mondta, az ott élők igényeinek kielégítésére készült el a murvás parkoló. A tervezési szerződést már megkötötte önkormányzatunk, a terv nyárra készül el, a koncepciót bemutatjuk a lakótelepen.

Hamarosan, a tavaszi szünethez igazodva kezdődnek a posta mögötti murvás udvarrész aszfaltburkolattal történő ellátásának munkálatai, és a Beloiannisz úton, a Széchenyi utcai buszmegállóhoz közeli jelzőlámpás, gyalogos átkelőhely megépítésének pályázatkiírásához is megkapta a szükséges engedélyeket az önkormányzat.

Nem múlik el falugyűlés az illegális szemetelés kiemelése nélkül, legyen az közterületi cigarettásdobozokkal, chips-es zacskókkal, vagy külterületi „nagyüzemben”. Ez utóbbiról a polgármester elmondta, hogy jelentős anyagi terhet ró a falura, de nem csupán az önkormányzatra, hiszen előfordult, hogy egy gazdálkodó területén több konténernyi szemetet raktak le, aminek az elszállíttatásáról a gazdálkodónak kellett gondoskodnia.

Legutóbb az önkormányzatnak rekord magas árat, két és fél millió forintot kellett fizetnie egy illegális lerakó felszámolásáért, miközben a helyszínre kihelyezett kamera felvételén jól látható volt a hulladékot elhelyező kék Peugeot kisteherautó és rendszáma. Az önkormányzat átadta a felvételeket a nyomozóhatóságnak, de az ügyészség eredmény nélkül lezárta az eljárást, a kormányhivatal az önkormányzatot kötelezte a hulladék elszállítására.

Sajnos nem csupán a szemetelés jelent problémát a faluban. Hétvégén az ÖNO melletti parkban rendeztek bulit: feltépték a térkőhöz rögzített padot, a parkot teleszórták szeméttel és italos üvegekkel, a dolgozók által készített dekorációt pedig széttörték – folytatta a polgármester, reményét fejezve ki, hogy egyedi esetként kezelhetik, és a jövőben nem kell lezárni az intézményekhez tartozó nyitott parkokat, melyeket egyébként örömmel használnak az itt élők.

Beke László azt is elmondta, hogy vármegyei kormányhivatal környezethasználati engedélyezési eljárást folytat a tagyospusztai sertéstelep ügyében, mert a vállalkozó olyan mértékű változást (egy időben 7600 hízósertés tartása a telephelyen és annak környezetében) kíván bevezetni, amely már engedélyköteles. Az ügyben az önkormányzat bejelentkezett ügyfélként, és részletesen kifejtette, miért nem támogatja a tervezett változást. Az eljárásban a jegyző szakhatóságként vett részt, aki megtagadta a szakhatósági hozzájárulást, de az eljárás még jelenleg is folyamatban van a kormányhivatalban.

A beszámolót követően több kérdés, észrevétel is megfogalmazódott a jelenlévők részéről. Egy környebányai azt tudakolta, hogy ott is terveztek-e a térfigyelő kamerarendszer bővítésénél, s hogy segíthet-e a gyorshajtás visszaszorításában? Igen Környebányán is tervezünk vele, de hogy hol lesznek elhelyezve, azt a szakemberek határozzák meg, és igen, adott esetben segíthetik a gyorsan hajtók esetében a büntetések kiszabását – hangzott a válasz.

Egy másik hozzászóló a tó környéki padok rendbetétele, cseréje mellett a magaslesek karbantartását hiányolta, mondván, a lábaik elkorhadtak, a fokok töredezettek. A polgármester megköszönte a jelzést.

A 30 km/h sebességkorlátozás betartását ellenőrző traffibox-ról elhangzott, hogy a késő esti, hajnali órákban talán nem indokolt, mint ahogy a tatai elágazásban működő közlekedési lámpák kapcsán is felmerült az éjszakai órákra történő „kikapcsolása”, azaz sárga villogóra váltása. Beke László mindkét esetben azt ígérte, egyeztet a szakemberekkel, az illetékes hatóságokkal.

A Béke lakótelepről hárman is érkeztek az A és B épület gépjárművekkel történő közvetlen megközelíthetőségének, az épületek mellett való parkolások 51 év után történő megszüntetése ellen felszólalva. Egyikük úgy fogalmazott, hogy a két tömb, a 42 lakás, egyfajta rezervátum lett, miközben a többi rendelkezik vagy murvás, vagy térköves parkolóval. A fatüzelő szállításának nehézségeit, mozgáskorlátozottak, idősek közlekedését is említették a behajtási tilalom kapcsán.

Ahogy mondtam, tervezzük a lakótelep zöld környezetének rendbetételét. A tervező most itt ül, és hallhatta a véleményeket, és nyilván az itt elhangzottak figyelembevételével tesz majd javaslatot. Bízunk benne, hogy jó terveket készít, segít megoldást találni – reagált a polgármester. 

A Bokodi Erőműbe fát szállító, Környén áthaladó, egyre növekvő számú kamionok is borzolják a kedélyeket, egy hozzászóló hiányolta a Környére – nagyjából egy éve – ígért lakossági fórum elmaradását, amire a polgármester elmondta: meghívták a társaság képviselőit, de elzárkóztak. A lehetséges elkerülő utak kapcsán azt válaszolta, hogy többször is tudakolta, honnan szállítják a fát, de nem kapott választ. A vasúti szállítás lehetőségére vonatkozó kérdésre reagálva hozzátette: érkezett hozzá hír, hogy újra megnyitnák az iparvágányt Bokod felé, de ez még nem ellenőrzött információ.

 

(Beke László polgármester beszámolója teljes terjedelmében a csatolt dokumentumban elolvasható.)

Kapcsolódó galériák
Kapcsolódó dokumentumok
Széchenyi támogatás logó Széchenyi támogatás logó